divendres, 23 d’agost del 2013

Cercant arrels i familiars a Sant Feliu: des dels Estats Units, família AMAT.

Aquesta és una imatge del primer padró a la nostra ciutat, de l'any 1.828. Sant Feliu tenia llavors 1.538 habitants: 714 homes i 824 dones. 7 d'aquells habitants formavan part de la família de Joan Amat i Maria Teresa Romà, dels quals no tinc encara lloc ni data de naixement. Eren els únics Amat de Sant Feliu. Ell era sastre. Van tenir onze fills, entre 1813 i 1828, dels quals només en sobrevivien cinc a la data del padró. Aquí hi surten Anton i Manuel Amat, nascuts al 1815 i al 1820, respectivament. Amb només tretze o catorze anys, Manuel Amat va emigrar a Cuba, i ja no va tornar mai més a Sant Feliu. Anton Amat es va quedar a Sant Feliu, i entre els seus descendents hi havia la meva tieta Núria Amat i la seva germana Mercè, i els meus propis cosins germans Carles, Mercè, Sònia i David San José Amat.

Encuriosit per saber sobre les seves arrels, un besnét de Manuel Amat, el ciutadà de Miami Luis R. Amat, va venir fins a Sant Feliu. A la parada del Trambaix, fa cosa de dos o tres anys, va trobar l'Antònia Bigas, que té la parada de xarcuteria al nostre Mercat Municipal. Li va donar un paper amb una adreça electrònica per si mai algú li podia ajudar a trobar arrels i familiars. L'Antònia me'l va donar a mi, jo m'hi vaig posar en contacte... i resulta que ja estan començant a sortir informacions i familiars entre Amat santfeliuencs de l'altra banda de l'Atlàntic i Amat santfeliuencs de Sant Feliu.

A meitat del segle XIX, van venir altres Amat a Sant Feliu: era un cognom habitual per als nens i nenes de pares desconeguts o que no els podien reconèixer (Amat, Salvat, Deú, Déulofeu, Déulovol, etc. com també Ventura o Bonaventura, el meu segon cognom). Però al 1828, només n'hi havia un, i amb la cerca dels padrons i dels llibres sagramentals, crec que podré reconstruir l'arbre de descendents d'aquell sastre de fa dos-cents anys a la nostra ciiutat.

Segons m'ha comunicat Luis R. Amat,  té intenció de passar per Sant Feliu i llavors sí que es podrà trobar amb altres Amat. Si algun o alguna AMAT de Sant Feliu vol saber si forma part d'aquesta familia i vol formar part d'aquest possible retrobament, que es posi en contacte amb mi per correu privat (jordisanjose@gmail.com).